Ako vnímajú spotrebitelia v EÚ digitálnu reklamu?
Prinášame vám súhrnné výsledky štúdie IAB Europe o vnímaní reklamy, súkromia a hodnoty digitálnych služieb
IAB Europe v spolupráci s výskumnou agentúrou Kantar zrealizovala reprezentatívnu štúdiu vo vybraných krajinách EÚ, ktorej cieľom bolo pochopiť postoje spotrebiteľov k online reklame, jej personalizácii, vnímaniu ochrany súkromia a modelu financovania digitálnych služieb.
Online služby zadarmo? Ich hodnota vás prekvapí.
Európania získavajú zdarma mesačne online služby v priemernej hodnote 212 €, a to vďaka reklame. Štúdia prebehla v 12 krajinách s viac ako 10 000 respondentmi.
Až 60 % respondentov považuje model „zaplatiť alebo udeliť súhlas s personalizovanou reklamou známy aj ako Pay or OK“ za primeraný výmenný obchod, pokiaľ rozumejú fungovaniu systému financovania online služieb.
Bez reklám by mnohé online služby ako e-mail, mapy, vyhľadávače či spravodajské weby neboli bezplatné. Spotrebitelia si zároveň uvedomujú, že strata týchto služieb by mala negatívne spoločenské dôsledky, ako je obmedzený prístup k informáciám, zníženie kvality obsahu a prehĺbenie sociálnych rozdielov.
Personalizácia a používateľská skúsenosť
80 % európskych používateľov považuje online reklamu za užitočnú. Viac ako polovica preferuje relevantné reklamy pred náhodnými. Personalizované reklamy nie sú vnímané ako hlavný zdroj „dotieravosti“. Návštevníkov stránok frustuje zlé cielenie alebo nadmerné opakovanie reklám.
Respondenti pozitívne reagovali najmä na reklamy súvisiace s ich záujmami, predchádzajúcim vyhľadávaním či lokalizovaním. Naopak, reklamy na produkty, ktoré si už zákazníci zakúpili, vnímali negatívne.
Vnímanie súkromia a legislatívy
Aj keď väčšina respondentov má základné povedomie o nariadeniach ako GDPR, až polovica vyjadrila obavy z ich nedostatočného dodržiavania zo strany firiem. Dôvera a známosť stránky sú hlavnými faktormi, ktoré ovplyvňujú rozhodnutie udeliť súhlas.
Viac ako polovica používateľov (54 %) automaticky kliká na „Prijať všetko“ pri zobrazení súhlasového bannera, pričom mladší ľudia a tí, ktorí trávia viac času online, sú ochotnejší akceptovať podmienky bez detailného čítania.
Odporúčania pre digitálne odvetvie a tvorcov politík
- Zachovať možnosť bezplatného prístupu k širokej škále kvalitných digitálnych služieb;
- Zvýšiť transparentnosť a zrozumiteľnosť v oblasti personalizácie reklamy a spracovania údajov;
- Zefektívniť dizajn súhlasových bannerov – mali by byť jednotnejšie, prehľadnejšie a s lepšou navigáciou;
- Presadzovať existujúce pravidlá (napr. GDPR) namiesto zavádzania nových regulácií;
- Podpora spolupráce medzi regulátormi, platformami a nezávislými organizáciami pri edukácii verejnosti.
Aká je vízia IAB, ktoré reprezentuje digitálne odvetvie reklamy?
Služby by mali byť dostupné každému a zároveň je potrebné rešpektovať súkromie používateľov. To sa nám podarí len udržateľným reklamným modelom, ktorý prispieva k rozvoju internetu pre všetkých.
Pozrite si infografiku výskumu IAB Europe a spoločnosti Kantar o tom, ako spotrebitelia v EÚ chápu svoje práva na ochranu digitálneho súkromia a s tým súvisiace skúsenosti na internete.
Stiahnite si celú štúdiu