Monitoring počúvanosti podcastov na Slovensku
Prinášame prvé výsledky monitoringu počúvanosti podcastov na Slovensku. Monitorujeme počúvanosť a ďalšie metriky podcastov, ktoré patria do portfólia členských vydavateľov združenia IAB.
Na slovenskom trhu sa podcasty tešia čoraz väčšej popularite – podľa prieskumu agentúry Go4Insight z marca 2024 ich na týždennej báze počúva až 34% online populácie, čo znamená 1,2 milióna poslucháčov.
týždenne počúva podcasty
V záujme podpory slovenského podcastového trhu, ktorý sa neustále rozvíja a zväčšuje, združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia pristúpilo v máji 2024 k deklaratívnemu spôsobu nahlasovania počúvanosti ako aj ďalších metrík podcastov, ktoré patria do portfólia členských vydavateľov združenia.
V roku 2023 bolo preinvestovaných na Slovensku do digitálnej audio reklamy 2,3 milióna Eur a tento formát zaznamenal najvyšší medziročný nárast 38%. Situácia na Slovensku kopíruje zahraničie. Audio reklamné formáty v rámci európskeho trhu pokračovali v raste, v roku 2023 o 23,1 %, pričom podcasty spôsobili nárast výdavkov do digitálneho audia o 32,5 %.
Výsledky počúvanosti podcastov na Slovensku za máj 2024
V prvom nahlasovaní údaje o svojich podcastoch poskytli spoločnosti Bauer Media Slovakia, M Kreo, N Press, Petit Press, Refresher a StartitUp. Svoj záujem však potvrdili aj ďalší hráči digitálnej reklamy.
Prvá päťka podcastov podľa počúvanosti:
vydavateľ | médium | podcast | počet prehratí za mesiac |
Petit Press | Denník SME | Dobré ráno | 1 823 105 |
N Press | Denník N | V redakcii | 1 006 711 |
Bauer Media | Rádio Expres | Braňo Závodský naživo | 978 590 |
N Press | Denník N | Newsfilter | 560 452 |
Bauer Media | Rádio Expres | Kriminálne spisy | 514 376 |
Podcasterskej scéne teda dominujú kategórie „správy“ a „skutočné krimi príbehy“. Viac informácií nájdete v reporte na stiahnutie.
Na stiahnutie:
Kalkulačka podcastov je pomocník pre vypočítanie niektorých nahlasovaných metrík. Stačí zadať URL tvojho podcast feedu, vyplniť príslušný mesiac a ľahko sa dostaneš k výsledkom.
O monitoringu počúvanosti podcastov
Pre koho sú určené výsledky?
Snahou združenia je najmä uľahčiť prácu mediálnym agentúram, ktoré si museli jednotlivé dáta zbierať vždy separátne od jednotlivých vydavateľov. Zároveň sú určené aj pre zadávateľov reklamy, širšiu odbornú marketingovú a samozrejme podcasterskú verejnosť.
Ako sa výsledky zbierajú?
Ide o deklaratívny spôsob nahlasovania prostredníctvom vopred určeného formátu tabuľky. Technologické riešenie združenie IAB po viacerých interných sedeniach zatiaľ odložilo, nakoľko by bolo komplikované pre počet podcastových platforiem s rôznymi nastaveniami.
Aké dáta sú dostupné?
Vzhľadom na fakt, že podcasty sú prehrávané cez rôzne technologické platformy tretích strán, pričom každá platforma má iné štatistické rozhranie, je dostupnosť dát pomerne obmedzená. Napriek tomu je našou snahou priniesť dáta na mesačnej báze rozdelené do dvoch kategórií.
- Všeobecné informácie o danom podcaste – ako názov, kategória podcastu (prípadne podkategória), typ podcastu, počet vydaných epizód či častí seriálu, priemerná dĺžka časti seriálu/epizódy, spôsob predaja.
- Analytické infromácie o danom podcaste – ako napríklad celkový počet prehratí za daný mesiac, hostingová platforma, počet unikátnych užívateľov pokiaľ je tento údaj k dispozícii. Počet prehratí je rozdelený na tri základné časti: údaje z hostingovej platformy, z vlastného resp. iného hostingu a z youtube prehratí.