Označovanie reklamných príspevkov na Instagrame – ideme správnym smerom?

Kódexu influencer marketingu (KIM) pokračuje v pravidelnom kvartálnom monitoringu označovania reklamných spoluprác na Instragrame u slovenských tvorcov obsahu Monitoring bol realizovaný na profiloch 75 influencerov a tvorcov obsahu. Vzorka zahŕňa Forbes TOP 20 influencerov za roky 2023 a 2024, ďalej 50 vplyvných influencerov podľa Influencer Power Indexu agentúry GroupM a signatárov Kódexu influencer marketingu. (Zoznam zapojených profilov nájdete na konci článku).

Počet kontrolovaných príspevkov

Celkovo bolo prekontrolovaných cez 3100 príspevkov, ktoré vypublikovali monitorovaní tvorcovia za obdobie apríl – jún 2024. Započítané boli posty a Reels. Príbehy/Stories nie sú súčasťou monitoringu. Publikované dáta sú priemernými hodnotami za všetky príspevky monitorovaných influencerov.

Zo sledovaných príspevkov bolo 22% identifikovaných ako komerčných. Pre porovnanie, v komerčne silnom predvianočnom období október – december 2023, ich bolo 24%. Komerčný príspevok obsahuje aktívny a/alebo pasívny product placement, obsah prezentuje konkrétnu značku a/alebo ide o súťaž. Príspevok o vlastných produktoch/projektoch influencera nie je započítaný ako komerčný post.

Ako označujú komerčné spolupráce slovenskí tvorcovia?

Podľa zákona o reklame, každá reklama musí byť riadne označená. Realita slovenského instagramu je taká, že 77% komerčných príspevkov je označených ako reklamných. Toto číslo predstavuje pozitívny nárast v porovnaní s predošlým monitoringom, kedy to bolo len 68%. Veríme, že tento trend bude naďalej rásť.

“Teší nás, keď z monitoringov vypadnú pozitívne výsledky, ako je ten o zvýšení miery označovania reklamy v porovnaní s predchádzajúcim sledovaným obdobím. Väčšina influencerov (alebo reklamných agentúr a zadávateľov) už jednoducho vedia, že označovanie reklamy je must a vedia aj to, ako sa to robí správne. A keď to títo zodpovední influenceri budú robiť pri každom komerčnom príspevku, tak možno influencnú aj ďalších influencerov, aby to robili tiež. Držíme si palce.” – Barbora Jurovcová, Social Media Leader, Elite Monday Lovers, členka komisie KIM

Zo 75 monitorovaných influencerov iba 20 (teda 26%) malo všetky svoje príspevky správne označené. Tvorcovia obsahu majú pritom jednoduché možnosti ako v svojich postoch jasne uviesť, že ide o komerčnú spoluprácu. Priamo Instagram ponúka funkcionalitu Štítok plateného partnerstva. Túto možnosť využili influenceri pri 34% zo svojich označených spoluprác.

Slovenskí tvorcovia najčastejšie využívajú označenie hastagom #spolupraca (príp. * spolupráca, alebo v príspevku uvedú, že vznikol v spolupráci s konkrétnou značkou). Túto formu použili v 49% z označených príspevkoch.

Ďalšie využívané formy označenia komerčnej spolupráce sú formou hastagov #sutaz, #barter alebo #pozvanie, #darcek.

Takéto označenie je v súlade s Kódexom.  Avšak netreba zabúdať, že hashtag označujúci spoluprácu by mal byť uvedený medzi publikovanými hastagmi ako prvý v poradí.

Funkcionalita „Spolupracovník/Collaborator“ nie je označenie reklamy

Pri spolupráci so značkami influenceri často využívajú formu tzv. „Collab“ postov – cez funkciu Instagramu /Spolupracovník/Collaborator. Pripomíname, že toto samo o sebe nie je považované za označenie reklamy. Pri spolupráci so značkami treba vždy využiť aj Štítok platená spolupráca, príp. #SPOLUPRACA.

O Kódexe

Ide o samoregulačný nástroj trhu, na Slovensku je platný od septembra 2022. Stoja za ním združenia IAB Slovakia a ADMA, aktuálne je pod kódex podpísaných 85 signatárov z radov influencerov, agentúr aj zadávateľov.

Všetky informácie o Kódexe nájdete na www.kodexinfluencermarketingu.sk. Ak ešte nie ste signatárom, môžete tak spraviť ihneď a potvrdiť tak vašu profesionalitu. 

Všetci hráči trhu môžu v prípade neoznačených komerčných príspevkov influencerov podať podnet, ktorým sa bude zaoberať Komisia kódexu – pripomíname, že cieľom nie je „trestať“, ale vysvetľovať a edukovať.

Zoznam monitorovaných tvorcov obsahu na Instagrame v druhom štvrťroku 2024:

maros_molnar, milan_bezmapy, mozgova.atletika, adriana_polakova, doctorkrause, garaz.tv, veronikaostrihonova, tana_pauhofova_official, hilmerovamonika, zuzanavackova, nataliapazicka, brano.deak, petravlhova13, vedator_sk, alexgodaly, dejepisinak, marekfasiang, denisa.vysnovska, stevoeiselef1, j.kovalcikova, kristina.svarinska, cekovskym, jurajbaca, mrpyco, janylandl, beth.sal, miska_hrinka, kristina.tormova, petush.nasklee, vladokobielsky, ninaskalikova, lapkinn, adamrustman, sisa_kr, patopopular, simonakozerawski, l3nik, nu_t_e_l_la, janvolko, sajfa, patrabene, simonacomedy, mirkaluberdova, _sandra_sinova_, jan_kolenik, adriazia, mariacirova, lenkasoosova, babsyheriban, zimnykoval, dihager, cristiepancurova, dominikakidkovacsofficial, sweetladylollipop, pantymian, barborabakos, dajanavargarodriguez, denisalipovska, dstaraofficial, philippolak, klaudi_rimka, klaudipoloncova, ladyzika.jpg, luccianka, samuelchlpek, martinabrejova, doketv, menameselassie, michaela.budacova, minidiamondblog, makeup__by__mon, detska_doktorka, pediatricka_denjas, sajafrey, doubletrouble.sk, martinsmahel, anemozno

Newsletter

Čerstvé informácie
zo sveta digitálnej reklamy