Investície do internetovej
reklamy na Slovensku
za rok 2024
Výdavky do digitálnej reklamy na Slovensku dosiahli za rok 2024 14% rast
V absolútnej hodnote sa na Slovensku preinvestovalo do digitálnej reklamy 233mil. Eur. Združenie IAB Slovakia vydáva správu o výdavkoch na polročnej báze.
na Slovensku v roku 2024
Už prvý polrok naznačoval, že rast digitálnej reklamy bude mať pozitívny trend. Pod takto významný nárast sa podpísal rast reklamy na slovenských médiách ako aj významný rast investícií do nadnárodných platforiem.

“Za posledných osem rokov rástol slovenský digitál rýchlejšie len jedenkrát, a to v prvom „pocovidovom“ roku 2021. Rast online investícii o 14% je tak výborným signálom, ktorý naznačuje stabilnú finančnú kondíciu slovenských inzerentov a zároveň stále sa zvyšujúcu dôležitosť digitálu ako mediatypu. V absolútnej hodnote rástli najzásadnejšie display a video reklama, ktoré si dohromady polepšili o vyše 17 miliónov. Pokiaľ sa pozrieme na percentuálne nárasty, podobne ako minulý rok, najrýchlejšie rástla audio reklama. ” Patrik SaboDigital Director, Zenih

Najväčší podiel na reklamných investíciách má display reklama, spolu s video reklamou tvorí až 51%. Po nej nasleduje vyhľadávanie (20%) a prvú trojku uzatvára riadková inzercia (14%).
Prehľad výdavkov do internetovej reklamy na Slovensku v roku 2024 si môžete tiež pozrieť v prehľadnej infografike.
Vývoj výdavkov do reklamy za jednotlivé formáty za rok 2024
REKLAMNÝ FORMÁT | 1.polrok 2024 | 2.polrok 2024 | SPOLU | PODIEL |
---|---|---|---|---|
Non video display | 36 371 102 € | 46 390 454 € | 82 761 556 € | 35 % |
Paid for search | 21 070 661 € | 25 327 776 € | 46 398 437 € | 20 % |
Video display | 19 855 798 € | 29 640 140 € | 49 495 938 € | 21 % |
Classifields and directories | 16 516 714 € | 15 326 363 € | 31 843 076 € | 14 % |
Native | 6 634 193 € | 8 199 504 € | 14 833 697 € | 6 % |
Other | 3 528 096 € | 4 441 258 € | 7 969 354 € | 3 % |
● Affiliate reklama | 1 573 840 € | 2 372 090 € | 3 945 930 € | 2 % |
● Digitálna audio reklama | 1 444 750 € | 1 754 273 € | 3 199 023 € | 1 % |
Total | 103 976 564 € | 129 325 495 € | 233 302 059 € | 100 % |
V raste dominovala audio digitálna reklama
Audio digitálna reklama si pripísala medziročne až 37% nárast, v absolútnej hodnote však ide o 3,2mil. Eur. Za nárastom stoja vyššie investície zadávateľov do reklamy v podcastoch ako aj na streamovacích platformách.
Druhým najrýchlejšie rastúcim formátom bola riadková inzercia (classifieds and directories), ktorá dosiahla 19% rast.
Rasty reklamných formátov:
Digitálna audio reklama | + 37% |
Riadková inzercia | + 19% |
Video display | + 16% |
Non – video display | + 15% |
Natívna reklama | + 14% |
Vyhľadávanie | + 9% |
Affiliate reklama | – 0,1% |
“Situácia na trhu v minulom roku vykazovala výrazný nárast dopytu po jazdených vozidlách, ktorý v závere roka ešte zosilnel v reakcii na očakávané zvýšenie sadzby DPH. Tento trend viedol k intenzívnejšiemu využívaniu inzertných služieb a nárastu ponuky, čo priaznivo ovplyvnilo celkové príjmy. Z hľadiska realitného trhu k nárastu inzercie prispela už dlhšie trvajúca zmena ohľadne dostupnosti financovania kúpy nehnuteľností. Od začiatku roka 2023 došlo k výraznému spomaleniu trhu v dôsledku zvýšenia úrokových sadzieb, čo obmedzilo dostupnosť hypotekárnych úverov pre kupujúcich. Tento vývoj viedol k predĺženiu priemernej doby inzercie nehnuteľností a následne aj k zvýšeniu ponuky na realitných portáloch. Aktuálny trhový trend tak odráža zmenu dynamiky medzi dopytom a ponukou, pričom predávajúci musia počítať s dlhším časom potrebným na realizáciu predaja. Pod nárast sa z časti podpísala aj inflácia.” Katarína BartošováObchodná riaditeľka, Ringier Slovakia Media

S približne identickým rastom dopadli video display (16%), non-video (15%) a natívna reklama (14%). Za rastom video display reklamy stoja vyššie výdavky inzerentov na členských médiách a viacero štátnych zákaziek ministerstiev, ktoré sa zameriavajú na podporu školstva, životného prostredia a informovanosti ohľadne čerpania fondov.

V prípade natívnej reklamy sa začal po výrazných rastoch v predchádzajúcich obdobiach jej rast mierne spomaľovať.
Ako jediná nezaznamenala medziročne nárast affiliate reklama, nepohol jej ani druhý polrok kde vykazovala 2% pokles.
“Affiliate marketing, ako taký, nemá v rámci marketingového mixu "na ružiach ustlané". Cookie lišty rozbíjajú analytiku a meranie, Google Analytics 4 ako blackbox chybne vyhodnocuje pridanú hodnotu affiliate kampaní a vydavatelia majú stále ťažšie podmienky v organickom vyhľadávaní. Takisto samotná situácia v e-commerce na Slovensku nenahráva rastu.” Štefan PolgáriManaging director, Dognet

V roku 2024 rástla významnejšie aj programmatická reklama (13%), tento rast bolo vidno aj v členskej základni vydavateľov IAB, kde rast programmaticu potiahol najmä druhý polrok a vianočná komunikácia. Od roku 2021 sa do programmatickej reklamy započítava všetka reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.

“Ako sme avizovali už po prvom polroku 2024 výdavky dosiahli nadštandardný rast. Otázny je rok 2025 vzhľadom na ekonomický vývoj na Slovensku, spomalenie tempa rastu HDP, problémy v rámci automobilového priemyslu, konsolidáciu ako aj ďalšie opatrenia, ktoré budú mať vplyv na spotrebu obyvateľov ako aj na slovenských podnikateľov. Na druhej strane digitál je veľmi prispôsobivý z hľadiska možností marketingovéhorozpočtu. Nie je odkázaný len na veľkých zadávateľov ako je to v prípade televíznej reklamy, ktorá je pre väčšinu zadávateľov nedosiahnuteľná a naviac jej cena každoročne rastie. Pri niektorých zadávateľoch môže nastať realokácia časti rozpočtov z televízie do digitálu ” Daša KarpelováExecutive Director, IAB Slovakia

Výsledky druhého polroka 2024 s rastom 16%
Práve druhý polrok sa podpísal pod vysoký rast celého roka 2024. V absolútnej hodnote dosiahol 129mil. Eur. Štandardne je vždy druhá polovica roka mediálne vyťaženejšia a to najmä pre vianočné kampane, ktorým dominujú zadávatelia z FMCG, telco či e-commerce. Navyše avizované zvyšovanie DPH v roku 2025 takisto prispelo k navyšovaniu komunikácie v oblasti tovarov dlhodobej spotreby.
REKLAMNÝ FORMÁT | 2.polrok 2024 | 2.polrok 2023 | ZMENA |
---|---|---|---|
Non video display | 46 390 454 € | 39 331 977 € | + 18% |
Paid for search | 25 327 776 € | 22 817 816 € | + 11% |
Video display | 29 640 140 € | 24 171 024 € | + 23% |
Classifields and directories | 15 326 363 € | 13 443 161 € | + 14% |
Native | 8 199 504 € | 7 414 886 € | + 11% |
Other | 4 441 258 € | 4 462 594 € | 0% |
● Affiliate reklama | 2 372 090 € | 2 420 500 € | – 2% |
● Digitálna audio reklama | 1 754 273 € | 1 425 853 € | + 23% |
Total | 129 325 495 € | 111 641 458 € | + 16% |
Na stiahnutie
Vysvetlivky
- Non-video display – bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
- Paid-for-search advertising – reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;
- Video display – video reklama;
- Classifieds and directories – kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
- Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety – odporúčacie boxy, In feed reklama, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick ak spĺňa charakteristiku natívnej reklamy;
- Other – email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship, digitálna audio reklama v ktorej sú zahrnuté: reklama umiestnená v podcastoch, v digitálnom rádiu, na stream platformách;
- Programmatic tvoria investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.
- Výdavky do online reklamy sú deklarovanými výdavkami členov IAB Slovakia v media net – net hodnote a kvalifikovaným odhadom AdEx skupiny združenia IAB Slovakia, v ktorej sú zástupci agentúr i médií.
- Odhad výdavkov do globálnych platforiem akými sú Google, Meta, či iné, reflektuje prevažne výdavky najsilnejších inzerentov v rámci SR. Monitorovať a odborne odhadnúť všetky investície odhadom od niekoľko desiatok tisíc menších inzerentov, do globálnych reklamných platforiem je z technického hľadiska mimoriadne náročné, preto sa reálne výsledky môžu odlišovať.