Kódex
preberania obsahu
na internete
Etické pravidlá pri práci s online obsahom.
Kódex preberania obsahu na internete je dokument, ktorý definuje etické pravidlá pri práci s online obsahom v slovenskom digitálnom prostredí.
Čo je Kódex preberania obsahu na internete
Jeho cieľom je prostredníctvom jasných pravidiel edukovať online médiá, novinárov, tvorcov obsahu a širokú verejnosť o tom, ako preberať, používať a označovať cudzí obsah (fotografie, texty, videá) tak, aby neboli porušené autorské práva. Slúži ako užitočný sprievodca pre prax redaktorov a vydavateľov slovenských online médií, ako aj pre laikov v digitálnom prostredí.
Kto dohliada na dodržiavanie Kódexu?
Nad dodržiavaním Kódexu bdie Etická komisia IAB . Tvorí ju tím odborníkov na etické správanie sa pri práci s online obsahom. Sú to ľudia s praxou a názorom, podloženým niekoľkoročnými skúsenosťami zo slovenských online vydavateľstiev a agentúr. Komisa rieši podnety, priebežne monitoruje a publikuje.
Predsedom je Adam Zavřel, šéf online spravodajstva TV JOJ z portfólia spoločnosti MAC TV. Pre portál Stratégie povedal:
“Definitívny koniec vykrádania obsahu na webe? IAB chce poupratovať v slovenskom online priestore.” Adam Zavřelpredseda EK, šéf online spravodajstva TV JOJ
Etická komisia publikuje odporúčania pre tvorcov online obsahu, aby pomohla vniesť viac jasnosti do toho, ako pracovať s obsahom na internete bez porušovania práva na copyright.
Ako využiť Kódex v praxi?
Kódex preberania obsahu na internete je pomerne zložitý právny dokument, na základe ktorého vznikol zjednodušený extrakt šiestich ukážok ako uplatňovať etické princípy pri preberaní obsahu na internete v praxi.
Pozrite si 6 praktických ukážok
Neprehliadnite
Ak si autor nie je istý ako použiť vo svojom článku cudzí text či fotografiu, môže nájsť etické riešenie cez odporúčania:
- ako používať v článkoch na internete cudzie fotografie
- ako preberať cudzie texty a nekradnúť
- ako by si mali verejné inštitúcie a ministerstvá ošetriť autorské práva pred vydzieľaním informácií na sociálnych sieťach
- alebo či je možné používať v článkoch ako titulnú fotografiu fotku z Instagramu alebo screenshot?
A takisto to platí v obrátenom garde. Ak redakcia či jednotlivec zistí, že bol ich autorský obsah bez predchádzajúceho súhlasu použitý v inom médiu (a dané médium na upozornenie, že to nie je v poriadku, nereaguje), môže nahlásiť neetické preberanie obsahu Etickej komisii.
Neprehliadnite
Ľudia z Etickej komisie tiež diskutovali na živo o etike v žurnalistike s novinármi, editormi, redaktormi a tvorcami obsahu v septembri 2022 na Raňajkách s Etickým kódexom. Pozrite si záznam:
Pozri si záznam z diskusie na tému: Etický kódex v online priestore