Slovenskí influenceri a označovanie reklám: Výsledky monitoringu za 3. kvartál 2024
Kódex influencer marketingu (KIM) pokračuje v pravidelnom monitoringu označovania reklamných spoluprác na Instagrame slovenských tvorcov obsahu.
Vzorka monitorovaných profilov
Monitorovanie za 3. kvartál 2024 sa uskutočnilo na profiloch 70 influencerov a tvorcov obsahu. Vzorka zahŕňa 20 najvplyvnejších slovenských influencerov podľa Forbes za rok 2024, 50 influencerov podľa Influencer Power Indexu agentúry Wavemaker a signatárov Kódexu influencer marketingu. Tvorcovia, ktorí za uplynulý kvartál zverejnili menej ako 6 príspevkov, boli z monitoringu vylúčení. Zoznam zapojených profilov nájdete na konci článku.
Počet skontrolovaných príspevkov
Celkovo bolo prekontrolovaných viac než 2950 príspevkov, ktoré publikovali monitorovaní tvorcovia obsahu v období júl až september 2024. Započítané boli príspevky na hlavnom feed-e a Reels, pričom príbehy/Stories neboli súčasťou monitoringu. Publikované dáta predstavujú priemerné hodnoty za všetky príspevky monitorovaných influencerov.
Z celkového počtu sledovaných príspevkov bolo 23 % identifikovaných ako komerčné. Komerčný príspevok zahŕňa aktívny a/alebo pasívny product placement, prezentáciu konkrétnej značky a/alebo súťaž. Príspevky týkajúce sa vlastných produktov alebo projektov influencera neboli započítané ako komerčné príspevky.
Ako slovenskí tvorcovia označujú komerčné spolupráce?
Podľa zákona o reklame musí byť každá reklama riadne označená. Z monitorovaných komerčných príspevkov bolo iba 71 % správne označených ako reklama v súlade s Kódexom influencer marketingu.
Zo 70 monitorovaných influencerov malo 16 (teda 23 %) všetky svoje príspevky správne označené. Naopak, 18 influencerov (26 %) malo označenosť svojich príspevkov menej než 50 %.
Tvorcovia obsahu pritom majú jednoduché možnosti, ako v príspevkoch jasne označiť komerčnú spoluprácu. Instagram ponúka funkciu „Štítok plateného partnerstva“, ktorú využilo 29 % influencerov pri označovaní svojich komerčných príspevkov.
Slovenskí tvorcovia najčastejšie používajú hashtag #spolupraca (alebo variant *spolupráca). Táto forma označenia sa objavila v 48 % zo všetkých označených príspevkov.
Ďalšie formy označovania komerčných spoluprác zahŕňajú hashtagy ako #sutaz, #barter, #pozvanie, alebo #darcek. Tieto formy označenia sú v súlade s Kódexom, avšak je dôležité, aby bol hashtag označujúci spoluprácu uvedený medzi publikovanými hashtagmi ako prvý v poradí.
Zoznam influencerov, ktorí bolí zahrnutí do prieskumu:
maros_molnar, milan_bezmapy, mozgova.atletika, adriana_polakova, j.kovalcikova, kristina.svarinska, cekovskym, jurajbaca, mrpyco, Adam Bardy, zitron_citron, Martina Takáčová, Helena Krajčiová, Baša Števulová, Carolina Fry, tana_pauhofova_official, hilmerovamonika, zuzanavackova, nataliapazicka, brano.deak, petravlhova13, vedator_sk, alexgodaly, dejepisinak, marekfasiang, denisavysnovska, stevoeiselef1, beth.sal, kristina.tormova, petush.nasklee, , lapkinn, Patrik Paulinyi, patopopular, l3nik,, sajfa, patrabene, mgaborik12, iversanns, jan_kolenik, adriazia, mariacirova, lenkasoosova, babsyheriban, zimnykoval, Kali, Attila Végh, dihager, l, sweetladylollipop, pantymian, barborabakos, dajanavargarodriguez, denisalipovska, dstaraofficial, cristiepancurova philippolak, klaudi_rimka, klaudipoloncova, ladyzika.jpg, luccianka, samuelchlpek, martinabrejova, doketv, menameselassie, michaela.budacova, minidiamondblog, makeup__by__mon, detska_doktorka, pediatricka_denjas, sajafrey, doubletrouble.sk
O Kódexe
Viac informácií o Kódexe influencer marketingu a správnom označovaní reklamy nájdete na webovej stránke https://kodexinfluencermarketingu.sk.
Ak ešte nie ste signatárom Kódexu, môžete sa zaregistrovať TU.