Slovenskí influenceri a označovanie reklám: Výsledky monitoringu za 4. kvartál 2024
Kódex influencer marketingu (KIM) pokračuje v pravidelnom monitoringu označovania reklamných spoluprác na Instagrame slovenských tvorcov obsahu.
Vzorka monitorovaných profilov
Monitorovanie za 4. kvartál 2024 sa uskutočnilo na profiloch 67 influencerov a tvorcov obsahu. Vzorka zahŕňa 20 najvplyvnejších slovenských influencerov podľa Forbes za rok 2024, 50 influencerov podľa Influencer Power Indexu agentúry Wavemaker a signatárov Kódexu influencer marketingu. Tvorcovia, ktorí za uplynulý kvartál zverejnili menej ako 6 príspevkov, boli z monitoringu vylúčení. Zoznam zapojených profilov nájdete na konci článku.
Počet skontrolovaných príspevkov
Celkovo bolo prekontrolovaných viac než 3200 príspevkov, ktoré publikovali monitorovaní tvorcovia obsahu v komerčne intentívnou období období október až december 2024. Započítané boli príspevky na hlavnom feed-e a Reels, pričom príbehy/Stories neboli súčasťou monitoringu. Publikované dáta predstavujú priemerné hodnoty za všetky príspevky monitorovaných influencerov.
Z celkového počtu sledovaných príspevkov bolo 26 % identifikovaných ako komerčné. Komerčný príspevok zahŕňa aktívny a/alebo pasívny product placement, prezentáciu konkrétnej značky a/alebo súťaž. Príspevky týkajúce sa vlastných produktov alebo projektov influencera neboli započítané ako komerčné príspevky.
Ako slovenskí tvorcovia označujú komerčné spolupráce?
Podľa zákona o reklame musí byť každá reklama riadne označená. Z monitorovaných komerčných príspevkov bolo 69 % správne označených ako reklama v súlade s Kódexom influencer marketingu. V medziročnom porovnaní neprišlo k významného rozdielu, v tomto parametri bol zistený nárast o 1% (68% v 4Q 2023).
Zo 67 monitorovaných influencerov malo 18 (teda 27 %) všetky svoje príspevky správne označené. Rovnaký počet, 18 influencev, malo označenosť svojich príspevkov menej než 50 %.
Tvorcovia obsahu pritom majú jednoduché možnosti, ako v príspevkoch jasne označiť komerčnú spoluprácu. Instagram ponúka funkciu „Štítok plateného partnerstva“, ktorú využilo 28 % influencerov pri označovaní svojich komerčných príspevkov.
Slovenskí tvorcovia najčastejšie používajú hashtag #spolupraca (alebo variant *spolupráca). Táto forma označenia sa objavila v 50 % zo všetkých označených príspevkov.
Ďalšie formy označovania komerčných spoluprác zahŕňajú hashtagy ako #sutaz, #barter, #pozvanie, alebo #darcek. Tieto formy označenia sú v súlade s Kódexom, avšak je dôležité, aby bol hashtag označujúci spoluprácu uvedený medzi publikovanými hashtagmi ako prvý v poradí.
Zoznam influencerov, ktorí bolí zahrnutí do prieskumu:
maros_molnar, hilmerovamonika, vedator_sk, mozgova.atletika, dejepisinak, stevoeiselef1, adriana_polakova, j.kovalcikova, brano.deak, milan_bezmapy, kristina.svarinska, zuzanavackova, tana_pauhofova_official, nataliapazicka, petravlhova13, cekovskym, jurajbaca, mrpyco, mgaborik12, beth.sal, marekfasiang, lenkasoosova, jan_kolenik, Adam Bardy, kristina.tormova, l3nik, Martina Takáčová, Helena Krajčiová, adriazia, cristiepancurova, mariacirova, Patrik Paulinyi, petush.nasklee, Baša Števulová, sajfa, alexgodaly, Carolina Fry, denisavysnovska, dihager, lapkinn, Kali, iversanns, patrabene, Attila Végh, zimnykoval, barborabakos, martinabrejova, denisalipovska, luccianka, michaela.budacova, pantymian, klaudi_rimka, minidiamondblog, doubletrouble.sk, ladyzika.jpg, menameselassie, sajafrey, babsyheriban, sweetladylollipop, dajanavargarodriguez, dstaraofficial, makeup__by__mon, detska_doktorka, pediatricka_denjas, philippolak, klaudipoloncova, samuelchlpek.
O Kódexe
Viac informácií o Kódexe influencer marketingu a správnom označovaní reklamy nájdete na webovej stránke https://kodexinfluencermarketingu.sk.
Ak ešte nie ste signatárom Kódexu, môžete sa zaregistrovať TU.