Výskum internetovej návštevnosti slovenských médií IABmonitor zmení svojho prevádzkovateľa
V roku 2026 najväčšie digitálne združenie IAB Slovakia ukončí prevádzkovanie výskumu IABmonitor, ktorý zastrešovalo od roku 2006.
Výskum IABmonitor je na slovenskom trhu jediným auditovaným meraním návštevnosti slovenských stránok, ktorý zároveň poskytuje sociodemografické dáta o návštevníkoch najväčších slovenských médií. Aktuálne je do výskumu zapojených 37 prevádzkovateľov médií, z čoho 62% sú členmi združenia IAB Slovakia. Medzi odberateľov dát patrí 9 mediálnych agentúr, ktoré majú najsilnejšie postavenie v rámci slovenského mediálneho trhu.
Na ostatnom Valnom zhromaždení združenia členovia zapojení do výskumu spolu s odoberateľmi dát rozhodli o odčlenení výskumu IABmonitor zo združenia. K prechodu na nového prevádzkovateľa výskumu dôjde v marci 2026. Procesom odčlenenia bola poverená Správna rada združenia.
“Z hľadiska nového prevádzkovateľa IABmonitora sú z môjho uhla pohľadu možné dve alternatívy. Buď prevezme prieskum realizátor výskumu, ktorým je výskumná spoločnosť Gemius Slovakia alebo iná entita, ktorá bude metodicky a obchodne výskum viesť a prevádzkovať. Našou úlohou je zabezpečiť hladký priebeh ukončenia spolupráce so všetkými obchodnými partnermi, ktorých chceme uistiť, že budú dostatočne včas informovaní o novom prevádzkovateľovi výskumu a ich možnostiach opätovného zapojenia respektíve kontinuálneho pokračovania vo výskume. Samozrejme odčleneniu bude predchádzať konštruktívna debata s členmi IAB, ktorí sú do merania či odberu dát zapojení a spoločnosťou Gemius Slovakia. Správna rada bude zodpovedná za exekutívny postup odčlenenia tak, aby bolo v súlade so zmluvou medzi združením a výskumnou spoločnosťou ako aj združením a jeho obchodnými partnermi. Diskusia ohľadne podoby výskumu či cenových reláciách by už mala prebiehať medzi výskumnou spoločnosťou a zapojenými subjektami, prípadne novým obchodným prevádzkovateľom.” Marcel Vaššpredseda Správnej rady

Hlavným dôvodom odčlenenia služby IABmonitor z aktivít združenia bolo viacero zmien v rámci samotného združenia počas takmer 19 rokov jeho pôsobenia.
Za ten čas došlo najmä k zmene v členskej základni. Kým v úvode bolo združenie (vtedy pod názvom AIM – Asociácia Internetových Médií) založené takmer výlučne pre zabezpečenie nezávislého merania návštevnosti slovenských médií a tvorili ho len vydavatelia médií, dnes má 63 členov aj z radov mediálnych, digitálnych agentúr, rôznych technologických spoločností či zadávateľov reklamy.
Táto diverzifikácia členského portfólia viedla združenie k rozširovaniu svojich činností a okruhu záujmov z digitálneho prostredia.
Niektorí členovia s rozširovaním týchto aktivít neboli stotožnení a ich primárnym záujmom bol vždy výskum.
Tento rozdiel názorov sa podarilo pre rok 2025 vyriešiť tým, že o výskume IABmonitor sú oprávnení rozhodovať výlučne platcovia, respektíve subjekty zapojené do výskumu a agentúry odoberajúce dáta. Táto zmena mala následne vplyv na odsúhlasenie nového cenníka, ktorý má pre rok 2025 viacero výrazných zmien, o ktorých boli obchodní partneri IAB Slovakia informovaní.
“V rámci združenia sme privítali odčlenenie IABmonitora. Združeniu to dáva priestor na sústredenie sa na kľúčové aktivity ako vzájomná spolupráca na rôznych digitálnych témach, ich otváranie na našich eventoch, vytváranie štandardov, udávanie smeru v jednotlivých digitálnych kategóriách a vzdelávanie v digitálnom marketingu. Združenie tak ostáva atraktívne nielen pre vydavateľov, ktorí participovali na výskume, ale aj pre ďalšie firmy reprezentujúce zadávateľov reklamy, agentúry či technologické spoločnosti nakoľko existujú témy, v ktorých bude potrebný hlas všetkých strán digitálneho ekosystému a kooperácia.” Daša Karpelovávýkonná riaditeľka IAB Slovakia
